Offertes van verkoopmakelaars vergelijken;
kosten, courtage en provisie

Vind de beste makelaar. Doe nu je aanvraag.

Stap 2, deel 2 van 2. (Deel 1 nog niet gelezen? Klik hier)

In dit hoofdstuk wordt verder gegaan over de courtage van makelaars en makelaarskosten. Als je je wilt voorbereiden of je wilt precies weten wat je moet doen, lees dan vooral even ons stappenplan door! MAAKLR. helpt je hierbij.

De stappen:

  1. Huis verkopen: op zoek naar een verkoopmakelaar. 
  2. Offertes van verkoopmakelaars vergelijken; kosten, courtage en provisie.
  3. Huis verkoopklaar maken en op Funda; samen aan de slag voor het beste resultaat.
  4. Huis op Funda: Bezichtigingen, aankoopmakelaars, biedingen en onderhandelingen.
  5. Een bod geaccepteerd! De koopovereenkomst en de bouwkundige keuring.
  6. De bedenktijd voorbij: de ontbindende voorwaarden.
  7. De waarborgsom/bankgarantie.
  8. De eindinspectie; de woning wordt gecontroleerd.
  9. Bij de notaris: de eigendomsoverdracht.

Stap 2: Offertes van verkoopmakelaars vergelijken; kosten, courtage en provisie.

Zijn de makelaarskosten aftrekbaar?

Een veel gestelde vraag. Jammer genoeg zijn de makelaarskosten en de courtage van een makelaar niet aftrekbaar. Veelal gaat het om de kosten die je maakt om de financiering te regelen. De kosten van de hypotheekadviseur dus bijvoorbeeld wel aftrekbaar. Een duidelijke lijst van de kosten die wel en niet aftrekbaar zijn, is te vinden op de website van de Belastingdienst en van de Consumentenbond.

Makelaarskosten: no cure no pay makelaar

Moet je de makelaar ook betalen als het niet gelukt is je huis te verkopen? Het kan natuurlijk voorkomen dat de verkoop van jouw huis niet soepel loopt of zelfs op het laatste moment niet doorgaat. Er komen te weinig mensen de woning bezichtigen en je krijgt daardoor dus ook geen bod. Of de woning is verkocht en de koper krijgt daarna zijn financiering niet rond. Er zijn makelaars die geld vragen op dat moment of annuleringskosten willen. Zorg ervoor dat je niet verrast wordt en maak hier van tevoren duidelijke afspraken over. Je kunt ook afspreken dat de makelaar in ieder geval kosten vergoed krijgt over werkzaamheden die wel zijn verricht door de makelaar, op het moment dat het niet gelukt is je huis te verkopen.

Tip 3: Het verkoopplan

Doelgroep en marketing, binnen de makelaarskosten

Het is van belang om goed na te denken hoe het verkoopplan eruit moet zien. Wat is de beste manier om je huis te verkopen en te presenteren. En wie moet vooral dit huis zien? Bespreek dus samen wie de doelgroep is om de aandacht te focussen op de juiste doelgroep en je huis zo goed mogelijk te verkopen. De verkoopmakelaar weet waar de doelgroep te vinden is. Misschien is het wel een andere stad of dorp waar de meeste nieuwe inwoners vandaan komen. Dan is het handig om je daarop te focussen. Vergelijk dus goed hoe de makelaars dit voor zich zien voor jouw huis. Het benaderen van deze doelgroep kan via social media, zoals Facebook. Op Facebook kan je heel specifiek je doelgroep kiezen van de mensen die jouw woning moeten zien. Uiteraard kan een goede presentatie op Funda niet achterblijven. Bespreek wel goed welke promotiekosten al standaard in de makelaarskosten zitten. Anders komt dit er later dus nog bij!

Presentatie op Funda (meestal standaard in de makelaarskosten)

Dit is erg belangrijk om goed te doen. Een eerste indruk maak je namelijk maar één keer. Het eerste wat belangrijk is om te weten: hoe meer informatie je op Funda zet, hoe hoger je op de lijst van woningen komt in jouw plaats en prijsklasse. Je wilt niet pas op de 2e pagina staan, want dan hebben de mensen die een woning zoeken al veel andere woningen gezien!

Zorg er dus voor (en let daarop dat je makelaar dit goed in de gaten heeft) dat er bij de presentatie op Funda gebruik wordt gemaakt van alle mogelijke middelen. Zo zorg je ervoor dat je woning hoog in de lijst met huizen komt op Funda. Lees hier meer over bij Stap 3: Huis verkoopklaar maken en op Funda; samen aan de slag voor het beste resultaat.

De vraagprijs

Het is belangrijk om de woning goed in de markt te zetten. Daar hoort naast de presentatie ook een goede vraagprijs bij. De vraagprijs is een prijs die je aan de woning geeft, om mensen binnen te krijgen. Dit heeft niets te maken met de waarde van je huis! Je wilt er namelijk voor zorgen dat de juiste mensen (doelgroep) binnen komen, dus: een afspraak maken om de woning te bekijken. Op het moment dat ze in de woning zijn, worden ze hopelijk verliefd op je huis en gaan ze een bod doen. Hierover later meer in stap 4: Huis op Funda; Bezichtigingen, aankoopmakelaars, biedingen en onderhandelingen.

Vergelijk dus goed de vraagprijzen en de ideeën van de makelaars met betrekking tot jullie woning. Hoe zien zij dit en hoe pakken zij dit aan. Laat de makelaars dit goed onderbouwen met referenties van andere vergelijkbare woningen en met hun ervaring in de regio en de doelgroepen.

Tip 4: Bespreek waar de makelaar je wel en niet mee helpt

De makelaarskosten hangt ook af van wat jij wilt: zelf bezichtigingen of onderhandelingen doen, zelf reclame maken op internet, of zelf de eindinspectie van de woning en de overdracht bij de notaris doen; het kan allemaal. Je kunt ook kiezen voor een full-service makelaar die je van begin tot eind helpt en alles uit handen neemt. Als je zelf wat werkzaamheden doet kun je flink besparen op de makelaarscourtage. Bespreek vooraf wat het takenpakket van de makelaar is.

Tip 5: Zet de afspraken op papier makelaarskosten

Het lijkt een simpele tip, dat is het ook. Maar heel erg belangrijk. Zorg ervoor dat je geen verrassingen tegenkomt en zet alles op papier. Als de dienstverlening toch tegenvalt, kun je terugvallen op wat je hebt vastgelegd. Zorg ervoor dat je alles uitgezocht hebt. Doe de check, ontvang de offertes en vergelijk ze!

Zo, nu weet je precies waar je op moet letten met deze 5 tips! Succes! Lees meer in de volgende stap Huis verkoopklaar maken en op Funda; samen aan de slag voor het beste resultaat.