In dit hoofdstuk gaat het over de (kosten van de) notaris en de eigendomsoverdracht van de woning. Als je je wilt voorbereiden of je wilt precies weten wat je moet doen, lees dan vooral even ons stappenplan door! MAAKLR. helpt je hierbij.
Stap 9: Bij de notaris: het transport van de woning
De eigendomsoverdracht
Het bod op de woning is geaccepteerd, de koopovereenkomst is getekend en de ontbindende voorwaarden zijn verlopen. Ook de waarborgsom of bankgarantie is geregeld. Daarna is het tijd voor de eigendomsoverdracht van de woning.
Hier zijn verschillende termen voor die allemaal hetzelfde betekenen:
Het passeren van de woning;
Het overdragen van de woning;
Het transport van de woning.
Het betekend dat de woning vanaf het moment dat de leveringsakte getekend is (ook de sleuteloverdracht) bij de notaris, de woning niet meer van de verkoper is maar van de koper.
Voordat de verkoper en koper bij de notaris zitten voor de eigendomsoverdracht en om de leveringsakte te ondertekenen, moet de woning nog worden gecontroleerd. Dit noemt men de inspectie of eindinspectie van de woning. Dit wordt begeleid door de verkoopmakelaar en de aankoopmakelaar. Wat houdt de eindinspectie van de woning in? Waar moet je op letten bij de inspectie van het huis? Dat zie je in de vorige stap.
Na de inspectie naar de notaris voor eigendomsoverdracht
Na de inspectie gaan de verkoper en koper naar de notaris toe voor het transport en de eigendomsoverdracht. Als er, naast de verkoopmakelaar ook een aankoopmakelaar is, zal deze ook meegaan naar de notaris toe. Bij de notaris is van tevoren al een afspraak gemaakt zodat de notaris tijd heeft om de woning over te dragen.
Nota van afrekening
Voorafgaand aan de afspraak met de notaris ontvang je de nota van afrekening. Dit is een overzicht waarin de bedragen vermeld staan die je met betrekking tot de aan- of verkoop van je huis ontvangt of betaalt. De nota van afrekening ontvang je meestal een week voor de afspraak samen met de concept leveringsakte.
Op de nota van afrekening kunt je als verkoper of als koper het volgende tegenkomen:
De koopsom en alle bijbehorende kosten die te maken hebben met de Kosten van het Kadaster.
De kosten van de notaris.
Het verstrekte hypotheekbedrag en alle daarmee samenhangende kosten.
Ook staat onder op de nota van afrekening het uiteindelijke bedrag dat je als koper nog moet betalen of je als verkoper ontvangt. Als je de kopers bent moet je er voor zorgen dat het resterende geld op tijd op de derdengeldenrekening bij de notaris staat. Als dit geld er niet op tijd staat kan de woning niet overgedragen worden. En dan houd jij je dus als koper niet aan de afspraak die in de koopovereenkomst staan.
De verkoopmakelaar zal deze bespreken met de verkopers en de aankoopmakelaar met de kopers.
Opstalverzekering geregeld voor de eigendomsoverdracht!
Met een opstalverzekering (ook wel woonhuisverzekering) genoemd, verzeker je je woning tegen schade door brand, storm en inbraak. Een opstalverzekering is verplicht voor iedereen die een koopwoning met een hypotheek heeft. Zorg er dus voor dat je van tevoren een opstalverzekering hebt afgesloten die de dag van de eigendomsoverdracht al is ingegaan. Beter een dag te vroeg verzekeren dan een uur te laat. Vergeet dit niet!
De eigendomsoverdracht en de leveringsakte
De woning zal nu moeten worden overgedragen van de verkopers van het huis naar de kopers van het huis. Dit noemen ze de eigendomsoverdracht van de woning. Dit gaat door middel van een leveringsakte. In de leveringsakte staan de namen van de verkopers en de namen van de kopers. Uiteraard wordt ook vermeldt wat er overgedragen wordt. Dit bestaat uit een omschrijving van het pand en het adres. Ook staat erin welke afspraken er zijn gemaakt over de woning in de koopovereenkomst.
Het tekenen van de leveringsakte
De notaris zal aan het begin van de afspraak nog aan iedereen een legitimatiebewijs vragen, om er zeker van te zijn dat dit de echte verkopers en kopers zijn. De notaris neemt vervolgens de leveringsakte door en zal deze in het kort voorlezen. Als het samen is doorgenomen is het de beurt aan verkopers om eerst te tekenen. Daarna tekenen de kopers de akte. Als laatste zal de notaris zijn handtekening onder de leveringsakte zetten en daarbij ook een tijdstip vermelden dat de handtekeningen gezet zijn. Op dat moment is de eigendomsoverdracht klaar. De koper heeft een huis gekocht en de verkoper verkocht! Daarna volgt het moment van de sleuteloverdracht.
De notaris zal de leveringsakte sturen naar het Kadaster, zodat zij die kunnen verwerken. De volgende dag controleert de notaris nogmaals of alles goed is gegaan. Daarna zal de notaris pas het geld dat van de kopers op de derdengeldenrekening van de notaris is gestort, overboeken naar de verkopers. Op dat moment is de notaris pas zeker dat het huis netjes op naam van de koper is gezet.
Extra: De kosten van de notaris
Ook handig om te weten: wat zijn de kosten van de notaris? De kosten van een notaris lopen uiteen. Het ligt aan de vraag en je situatie. Op ieder notariskantoor worden verschillende tarieven gehanteerd. Ook maakt het uit of er bijvoorbeeld een appartement of woning overgedragen moet worden. Bij een appartement
zit meestal meer administratief werk. De kosten van een notaris lopen uiteen van €700 euro tot wel meer dan €2.000 bij een transport van een woning. Daarom dus goed om offertes op te vragen bij verschillende notariskantoren!
Zo werkt het!
MAAKLR. heeft je uitgelegd per stap, wat je zoal allemaal tegenkomt van A-Z en hoe het werkt!