Eindinspectie formulier overdracht koopwoning verkoop 2021

Makkelijk met MAAKLR.

De eindinspectie

De eindinspectie van een woning is belangrijk en noodzakelijk. Vaak is het namelijk zo dat er tussen het moment dat de koper de woning heeft gezien en besloten heeft hierop te bieden, en het moment dat de sleutels overgedragen worden, een aantal maanden. In deze maanden kan er van alles gebeurd zijn met het huis of met onderdelen in/van het huis.

Als de koper ontdekt dat de woning niet hetzelfde is zoals de koper het gezien heeft tijdens de bezichtiging/tijdens het tot stand komen van de koopovereenkomst, kan hij daarover met de verkoper in gesprek voordat de handtekeningen bij de notaris onder de leveringsakte worden gezet. Op het moment dat de verkoper en koper namelijk de handtekeningen zetten is het huis overgedragen en kan er niet zo makkelijk meer onderhandeld worden. Het huis is immers niet meer van de verkoper maar van de koper.

Als de woning goed gecontroleerd wordt is het voor beide partijen duidelijk hoe de staat van de woning is op het moment van overdragen bij de notaris. Deze check, de inspectie, wordt dus bijna altijd vlak voor de afspraak bij de notaris uitgevoerd. Bij de inspectie is de verkoper, koper (en de makelaar) aanwezig.

Is er iets mis? Een kapot apparaat? Lees het hier

Inspectieformulier

Makkelijk met MAAKLR.